بیوگرافی طوفان

طوفان (خواننده)

طوفان هل عطایی با نام هنری طوفان ( ۲۵ آذر ۱۳۲۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱) آهنگساز، نوازنده و خوانندهٔ ایرانی مقیم لس‌آنجلس بود.

زندگی‌نامه

طوفان در ۲۵ آذر ۱۳۲۵ در شهر آستارا متولد شد. در نوجوانی به همراه برادرش مهرداد گروه دنجرز را تشکیل دادند که طوفان رهبر گروه بود. بعد از آن طوفان با ناصر چشم‌آذر گروهی دیگر تشکیل داد. طوفان در آن سال‌ها با آهنگ خدای آسمونها معروف شد. طوفان در آن سال‌ها با خوانندگانی مانند گوگوش و ابی و چند خواننده دیگر همکاری کرده بود. او از آهنگ‌سازانی بود که در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ به خوانندگی پرداخت و مورد توجه قرار گرفت ولی دوران فعالیت وی با انقلاب همزمان شد و نتوانست آنطور که می‌خواست مشهور شود. از طوفان دو فرزند به نام‌های رامین و یاشار باقی مانده‌است.

گروه ناصر چشم‌آذر

طوفان طی سال‌های ۱۳۵۳ تا ۵۷ در گروه ناصر چشم‌آذر بود او با همکاری چشم آذر جردن (آمریکایی‌تبار) و فرامرز پارسی سه آلبوم را طی این سال‌های منتشر کردند خواب تو (۱۳۵۳) خدای آسمونها (۱۳۵۵) عطش(۱۳۵۶)

ترک ایران

طوفان چند سال پس از انقلاب، مانند خیلی از خوانندگان ایرانی، به خارج از کشور رفت. او اول به انگلستان و سپس به آمریکا رفت و فعالیت هنری‌اش را آنجا از سر گرفت. او در این سال‌ها هم در زمینه نوازندگی و هم در زمینه آهنگسازی و خوانندگی فعالیت می‌کرد و از خود شش آلبوم بر جا گذاشت. آلبوم‌های او شامل: سارا(۱۳۷۱)، یک عشق (خدای آسمون‌ها)(۱۳۷۵)، پاییز تهران (۱۳۷۸)، بله بله (۱۳۷۹)، باهمیم (۱۳۸۱) و آخرین آلبوم او تانگو (۱۳۸۵) بودند.

بیماری

در سال ۱۳۹۰ طوفان به سرطان ریه مبتلا شد. از سال ۱۳۹۰ هنرمندان سعی می‌کردند با کمک‌هایشان در مداوا به او کمک کنند. اندی خواننده ایرانی در فیلم مراسم خاکسپاری او گفت: «سالی که متوجه شدیم طوفان عزیز مریض شده‌است دنیای موسیقی پاپ از این رو به اون رو شد و از آن موقع همهٔ ما در تلاش بودیم تا او خوب شود. اما نشد.»

بزرگداشت

طوفان یک هفته قبل از مرگش در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت وی برایش ترتیب داده شده بود شرکت نمود. در آن مراسم چند تن از خوانندگان معروف موسیقی پاپ ایرانی مانند: داریوش ،ابی، بلک کتس، اندی، هنگامه، هلن، فرشید امین، کامیار، کامران و هومن، منصور، لیلا فروهر، کوروس، پویا، امید، مرتضی، معین، شهبال شب‌پره شهرام شب‌پره سپیده، پیروز، شاهرخ، شهرام صولتی و شهره صولتی حضور داشتند.

درگذشت

طوفان در ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ بر اثر شرایط وخیم بیماری سرطان ریه در سن ۶۶ سالگی در بیمارستان مرکز پزشکی سدار-سینایی (مرکز پزشکی سیدرز-ساینای) لس آنجلس درگذشت. پیکر او روز بعد در گورستان ولی اوکس شهر وست لیک ویلیج، کالیفرنیا در کنار همکاران قدیمی او ویگن و جهان توسط هنرمندانی که در مراسم او شرکت کرده بودند به خاک سپرده شد.

پیام‌های تسلیت

عارف عارف کیا:

«با قلبی سرشار از غم و اندوه درگذشت هنرمند و همکار محبوب «توفان» عزیز را به ملت ایران و جامعه هنری تسلیت عرض نموده و صبر و شکیبایی برای خانواده و سایر بازماندگان را خواستارم.»

لیلا فروهر:

توفان، خواننده و آهنگ ساز و دوست خوب هنرمندان امروز صبح فوت کرد و غم بزرگی برای همه ما ایرانیان به جا گذاشت. طوفان عزیز جای خاصی در دل همه داشت به جز هنر، شخصیت بسیار آرام و مثبت و دوست داشتنی داشت. یاد و خاطره او تا ابد برای ما باقی و گرامی خواهد ماند و تسلیتی دارم برای خانواده طوفان و همهٔ همکاران و هموطنانم. روحش شاد.

شهره صولتی:

سرانجام مرگ فاجعه‌آفرین و بی‌رحم طوفان عزیزمان را امروز در تاریخ ۵ ژوئن - ۱۶ خردادماه در ربود. با قلبی سرشار از غم و اندوه درگذشت هنرمند محبوب «طوفان» عزیز را به ملت ایران و جامعه هنری تسلیت عرض نموده و صبر و شکیبایی برای خانواده و سایر بازماندگان را خواستارم.

علی دانیال:

فقط می‌توانم بگویم که یک خاطره بزرگ از بین ما رفت. روحش شاد باشد. به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم

 

ترانه‌شناسی

  • خواب تو (۱۳۵۳)

 

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید