معرفی کامل ساز فاگوت

فاگوت (به آلمانی: Fagott) از سازهای بادی چوبی است که قمیش دوزبانه‌ای دارد. صدای این ساز در ناحیهٔ باس است. فاگوت را در کشورهای انگلیسی‌زبان «باسون» (به انگلیسی: Bassoon) می‌خوانند.
معرفی کامل ساز فاگوت

مقدمه

فاگوت (به آلمانی: Fagott) از سازهای بادی چوبی است که قمیش دوزبانه‌ای دارد. صدای این ساز در ناحیهٔ باس است. فاگوت را در کشورهای انگلیسی‌زبان «باسون» (به انگلیسی: Bassoon) می‌خوانند.

فاگوت (باسون) جزو سازهای بادی چوبی دوزبانه است.

مشخصه ها 

مشخصه‌های صدای ساز فاگوت يا باسون دلنشين، آرام، مخملي، دلنشين، پر سرو صدا، گرم، يكنواخت، گيرا، تنيده و سخت، فعال، نافذ، غم‌انگيز، طولاني، روسن و سبك، ظريف، كامل و پر، حجيم، باريك، ضعيف و سست، احساس برانگيز است.

ساختار

اصول ساختمان آن مانند کلارینت است. طول لولهٔ آن در مجموع کمی کمتر از ۳ متر است که دوپنجم آن، به خاطر راحتیِ اجرا و به دست گرفتن ساز بر روی خود خم شده و در کنار یا عقب لولهٔ درازتر قرار گرفته‌است.

زبانه‌ها به وسیلهٔ لولهٔ نازکی به لولهٔ اصلی ساز وصل شده‌اند.

لولهٔ اصلی ساز به‌طور نامحسوسی مخروطی‌شکل است.

در نت‌نویسی این ساز از سه کلید استفاده می‌شود: «کلیدفا»، «کلیددو» و «کلیدسل».

این ساز قادر به ایجاد اصوات قوی و ضعیف، انواع لگاتوها (اتصال اصوات پی‌درپی ملودی) و اصوات منقطع بوده و ترکیب آن با ساز کرانگله در ارکستراسیون بسیار معمول است.

در مقایسه با سازهای زهی، باسون صدایی معادل ویولن‌سل دارد و می‌تواند سه اکتاو اجرا کند.

نحوه نواختن

براي نواختن باسون، ساز به صورت مورب بطوريكه قسمت بالا با دست چپ و قسمت پایين با دست راست نگه داشته مي‌شود. دست چپ 5 سوراخ انگشت‌گذاري و در حدود شانزده كليد روي wing و long joint و دست راست تقريباً يازده كليد روي boot  را پوشش مي‌دهد.    

به دليل اندازه و وزن باسون اين ساز در حين نواختن بايد به نحوي نگه داشته شود. باسونيست اين ساز را به كمك يك تسمه چرمي كه روي گردن يا شانه‌ها قرار مي‌گيرد و به يك قلاب در قسمت boot وصل شده است نگه مي‌دارد. براي نواختن در حالت نشسته در عوض از يك تسمه استفاده مي‌شود بطوريكه نوازنده روي يك تسمه (نوار) چرمي با يك كيسه در انتهاي آن براي نگه داري خميدگي U شكل ساز مي‌نشيند.    

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید