رپ

رپ (به انگلیسی:Rap)، نوعی از سبک موسیقی خیابانی است که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاه پوستان آمریکایی در محله‌های حاشیه‌ای و غالباً فقیرنشین برانکس (واقع در نیویورک) که غالباً به گتو معروفند، پدید آمد.
رپ

مقدمه

رپ (به انگلیسی:Rap)، نوعی از سبک موسیقی خیابانی است که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاه پوستان آمریکایی در محله‌های حاشیه‌ای و غالباً فقیرنشین برانکس (واقع در نیویورک) که غالباً به گتو معروفند، پدید آمد. این سبک موسیقی نوعی سلاح مبارزه جوانان سیاه با تبعیض‌های نژادی رایج در آن زمان بود و به همین دلیل بود که به خاطر بیان مشکلات زندگی در گِتوها (جایی برای زندگی مردمی که جزو اقلیت یک شهر به حساب می‌آیند) به موسیقی گتو نیز شهرت دارد. این سبک قدمتی تقریباً ۶۰ ساله دارد و توسط سیاهپوست‌هایی که به بردگی گرفته می‌شدند برای نشان دادن اعتراض خود به جریان بردگی خوانده می‌شد. این سبک به جا مانده از سبکی که با شعر به حکومت اعتراض می‌کردند به جا مانده‌است.

گرچه همواره سیاهپوستان را صاحبان رپ می‌دانند ولی نمی‌توان از نقش آمریکایی‌های لاتینی‌تبار در زنده نگه داشتن و گسترش این سبک چشم پوشی کرد، دوم اینکه رپ در دنیای امروز از چهارچوبی که آن را تنها مربوط به سیاهپوستان می‌ساخت خارج شده‌است علی الخصوص اینکه امینم بهترین رپر طول تاریخ یک سفید پوست از دیترویت است و رپ به یک شیوهٔ اعتراض برای جوانان جهان تبدیل شده‌است؛ در واقع هر جا که جوان‌ها هستند و هر کجا که نارضایتی وجود دارد رپ هم به عنوان یک شیوهٔ اعتراض که در قالب گفتار و در دل کلماتی که به سرعت و پشت سر هم پیاده می‌شوند، حضور دارد. گویش و سرعت بیان کلمات فلو رایم و قافیه پردازی روی ریتم از اصول اولیه رپ می‌باشد. انواع موضوع و دیدگاه برای اجرای رپ وجود دارد مانند عناوین اجتماعی گنگ، دیسلاو و دیس بک. همچنین اولین رپر سفید پوست امینم (به انگلیسی:Eminem) بوده است که به دلیل سفید پوست بودن توسط سیاه پوستان مسخره میشده  اما به بهترین رپر طول تاریخ تبدیل شده است.

از سبک های رپ می توان به کل،دیس،اجتماعی (گنگستا رپ امریکا) و ... اشاره کرد.

تاریخچه مختصر سبک رپ در جهان

سیاه‌پوستان آمریکایی دهه ۷۰ میلادی در نیویورک، زمانی که تبعیض نژادی و ظلم و ستم سفیدپوستان، آن‌ها را به ستوه آورده بود به خیابان‌ها ریختند و برای بیان اعتراضات، حرف‌هایشان را به‌صورت ریتمیک و ترانه خواندند. دقیقاً از همین‌جا بود که سبک جدیدی از موسیقی پا به عرصهٔ ظهور گذاشت و «رپ» نام گرفت که ابتدا و به‌دلیل پدیدآورندگان آن، به «سی.ان. ان» سیاه‌پوستان آمریکا شهرت یافت.

تاریخچه مختصر سبک رپ ایران

سرودن اشعار در سبک رپ از اواخر ۸۰۰ ه‍.ق در زبان پارسی و در ایران شروع شده‌است و به بحر طویل معروف است. سرودن بحر طویل از دوره صفویه به بعد مرسوم شده‌است. قدیمی‌ترین نمونهٔ بحر طویل نامه‌ای است به ظاهر منثور که در کتاب «تاریخ طبرستان و رویان و مازندران» (۸۸۱ رپقمری) تألیف سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی ضبط شده ولی از نظر شکل و وزن، بحر طویل محسوب می‌شود.

رپ و هیپ هاپ حال حاضر آمریکا

هر چند رپ و هیپ هاپ در آمریکای امروز، هنوز هم لحن تلخ و اعتراضی خود را حفظ کرده‌است، ولی دیگر دربارهٔ مباحثی که در آغاز تولد خود به آن‌ها می‌پرداخت سخنی به میان نمی‌آورد یا حدأقل، به ندرت دربارهٔ آن‌ها سخن می‌گوید؛ گویا آرزوی دکتر لوتر کینگ در مورد برابری حقوق سیاهپوستان و سفیدپوستان، لااقل در مورد رپکن‌ها در حد زیادی به تحقق پیوسته، چون محور اصلی موسیقی رپ و هیپ هاپ در آمریکای حال حاضر را گنگستا رپ (Gangsta Rap) و تا حدود زیادی هاردکور رپ (Hardcore Rap) تشکیل می‌دهد به عبارت ساده‌تر امروزه مباحث اصلی این موسیقی را رجزخوانی و بیان مشکلات اجتماعی نظیر فقر، بی‌کاری و… تشکیل می‌دهد.

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید