سهگاه
مقدمه
سهگاه یکی از دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی است. این دستگاه احتمالاً از یکی از شعبههای موسیقی مقامی به همین نام ریشه میگیرد و از نظر درجات با مقام راست ارتباط دارد؛ چنانکه با شروع از درجهٔ سوم مقام راست فواصل سهگاه به دست میآید و احتمالاً نام سهگاه نیز از همین نشئت میگیرد.
دستگاه سهگاه از نظر مد با آواز افشاری نیز شباهت دارد و برخی از ردیفدانان به جای آن که افشاری را از ملحقات دستگاه شور بدانند، آن را به سهگاه نزدیک میدانند. گوشههای مهم دستگاه سهگاه عبارتند از: درآمد، زنگ شتر، زابل، مویه، حصار، مخالف و مغلوب. گوشههایی با نام مشابه در دستگاه چهارگاه نیز یافت میشوند و این دو دستگاه را «برادر» همدیگر نیز مینامند. شباهت این گوشههای دو دستگاه از نظر مد نیست؛ بلکه از نظر موقعیتشان در قیاس با درآمد دستگاه است. گوشههای مخالف و مغلوب اوج دستگاه شور را تشکیل میدهند و از نظر مد به بیات اصفهان نزدیک هستند. گوشهٔ زابل در دستگاه راستپنجگاه و همایون نیز به کار گرفته میشود و امکان پردهگردانی به دستگاه شور را نیز فراهم میکند. در انتهای اجرای دستگاه سهگاه نیز یک رِنگ اجرا میشود که به آن رنگ دلگشا نام میدهند.
نام سهگاه در موسیقی عربی و ترکی نیز دیده میشود. در موسیقی عربی سهگاه (با املای «سکاه») یکی از ۹ جنس اصلی است و یکی از خانوادههای اصلی مقام را نیز تشکیل میدهد. در موسیقی ترکی سهگاه یک مقام ترکیبی دانسته میشود و جزو مقامهای اصلی برشمرده نمیشود.
تاریخچه و نام
پیش از تحول مقام به دستگاه، از سهگاه به عنوان یکی از زیرشعبههای موسیقی نام برده میشد. فرصت شیرازی سهگاه را یکی از دو شعبهٔ مقام حجاز دانستهاست (نام شعبهٔ دیگر این مقام «حصار» بودهاست که همینک یکی از گوشههای دستگاه سهگاه نیز همین نام را دارد). در موسیقی عربی و ترکی نیز نام سهگاه برای توصیف انواع مختلفی از ساختارهای موسیقی به کار میرود (ر.ک. § موسیقی عربی و § موسیقی ترکی).
پسوند گاه که در نام سهگاه و نیز در واژهٔ دستگاه به کار میرود، احتمالاً به موقعیت دست روی سازهای زهی نظیر تنبور اشاره داشتهاست.صفیالدین ارموی در رسالهٔ الأدوار چنین مینویسد که درجهٔ دوم پس از نت پایه که با فاصلهٔ «طنینی» (دوم بزرگ) از نت پایه قرار دارد، «دوگاه» نام دارد و درجهٔ بعدی که با فاصلهٔ «مجنب» (دوم خنثی، حدود سه چهارم پرده) پس از آن میآید، «سهگاه» نام میگیرد. در حقیقت، کوک سازها به شکلی که توسط ارموی تعریف شده، بر مقام راست منطبق است و سهگاه بر درجهد سوم این مقام منطبق است. در موسیقی عربی هنوز هم نحوهٔ نامگذاری محل قرار دادن انگشت روی ساز به شکلی است که درجهٔ نخست (سیم آزاد) را یکاه (یکگاه) مینامند و درجهٔ سوم را سکاه (معرب سهگاه) نام میدهند.